3
نگاهی به گذشته؛

گزارش عملکرد دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی

  • کد خبر : 3368
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
گزارش عملکرد دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی

الف:  اقدامات در حوزه انتخابیه دریاچه ارومیه ؛ وضعیت دریاچه ارومیه، یکی از دغدغه‌های اصلی می‌باشد. از اولین روزهای شروع مجلس اقدامات و پیگیری‌های متعدد جهت نجات دریاچه با همراهی سایر نمایندگان آغاز شد که از جمله: پیگیری تخصیص بودجه به ستاد احیای دریاچه ارومیه پیگیری تکمیل تونل کانی سیب و رهاسازی آب به دریاچه […]

الف:  اقدامات در حوزه انتخابیه

  1. دریاچه ارومیه ؛ وضعیت دریاچه ارومیه، یکی از دغدغه‌های اصلی می‌باشد. از اولین روزهای شروع مجلس اقدامات و پیگیری‌های متعدد جهت نجات دریاچه با همراهی سایر نمایندگان آغاز شد که از جمله:

پیگیری تخصیص بودجه به ستاد احیای دریاچه ارومیه

پیگیری تکمیل تونل کانی سیب و رهاسازی آب به دریاچه و افتتاح آن با حضور رییس جمهور در اسفند ۱۴۰۱

پیگیری طرح انتقال پساب تصفیه شده تبریز به دریاچه ارومیه

پیشنهاد تامین آب پایدار برای دریاچه ارومیه با انتقال آب از دریاچه وان کشور ترکیه (مهمترین راه نجات دریاچه ارومیه تامین منابع آب جدید می‌باشد و در این راستا انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه می‌باشد که حدود ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد و بستگی به موافقت دولت ترکیه دارد . در سفر همراه رئیس جمهور به ترکیه این پیشنهاد به رئیس جمهور ترکیه داده شد).

پیگیری برای بارورسازی ابرها در پیرامون دریاچه ارومیه

  1. انتقال آب ارس به تبریز؛ فعال نمودن طرح انتقال آب ارس به تبریز این پروژه پس از ۸ سال توقف در مجلس یازدهم دوباره شروع شد و با انتقال طرح به قرارگاه خاتم الانبیاء به مرحله عملیاتی رسیده و تا کنون بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
  2. خط راه آهن میانه ـ بستان آباد ـ تبریز (خاوران)؛ پیگیری تخصیص اعتبارات تکمیل خط راه آهن میانه بستان آباد تبریز (خاوران)، بازدید میدانی کل مسیر از خاوران تا بستان‌آباد سپس تا میانه و پیگیری رفع نواقصات ایستگاه خاوران از اقدامات انجام گرفته شده می باشد . این پروژه که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه داشته در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
  3. ایجاد ردیف اعتبار برای خط ریلی تبریز ـ مرند ـ چشمه ثریا؛ در بودجه سنواتی با احداث و تکمیل این خط ترانزیت شرق به غرب تکمیل می‌شود و مسیر ریلی به اروپا از طریق ترکیه ۳۶۰ کیلومتر نزدیک می‌شود. در سفر به ترکیه همراه با رییس جمهور، اسناد این طرح بین هیات ایرانی و ترکیه ای امضا و تبادل گردید.
  4. حمایت از صنعت خط بازسازی، مونتاژ و تولید لوکوموتیو؛ در فاز اول ۲۰ لوکوموتیو بازسازی که ۳ لوکوموتیو وارد خط ریلی حمل و نقل باری کشور شد و در فاز دوم برای ۵۰ دستگاه لوکوموتیو اقدام شده است.
  5. پیگیری فاینانس خط دوم قطار شهری تبریز؛ در این حوزه به پیگیری تخصیص مبلغ ۴۲۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی و همچنین تمدید مجوز فاینانس به دنبال آن پیگیری و گرفتن دستورات لازم و حضوری در سازمان برنامه و بودجه تمدید شورای اقتصاد و اخذ مجوز ماده ۶۲ برای فاینانس خط دوم قطار شهری تبریز در دستور شورای اقتصاد می‌توان اشاره کرد.
  6. فاز دوم تصفیه خانه تبریز؛ پیگیری تخصیص اعتبارات ، بازدید میدانی ، بررسی و حل مشکلات از جمله اقدامات این بخش بوده است که این پروژه یکی از مدرن‌ترین، تصفیه خانه‌های در حال ساخت کشور است و از آخرین سطح اتوماسیون دنیا بهره می‌برد.
  7. دیدارهای مردمی؛ یکی از اقداماتی که به صورت مستمر و مداوم انجام شده است، دیدار چهره به چهره با افراد و اقشار مختلف مردم و حضور بی‌واسطه نزدیک در میان آحاد مردم جامعه بوده است.
  8. میز خدمت؛ در این دوره برپایی میز خدمت به دفعات در میادگاه‌های نماز جمعه ، مساجد و سایر مراکز در شهرها و روستاها بوده است. همچنین در این جلسات مدیران کل و مسئولان دستگاه‌ها در جهت رسیدگی سریع و مستقیم به موارد طرح شده با هماهنگی انجام شده حضور داشتند.
  9. بازدیدهای میدانی؛ بازدیدهای میدانی با هدف بررسی میدانی و دقیق بخش‌های مختلف حوزه انتخابیه، فرصتی مناسب برای شناخت تقاضاها و دغدغه‌هاست. یکی از اقدامات مستمر بازدید میدانی از مراکز مختلف حوزه انتخابیه بود. بازدید از روستاها و واحدهای کارگاهی، تولیدی و صنعتی با توجه به اهمیت و نقش این واحدها در چرخه اقتصادی کشور مشکلات مورد رصد قرار می‌گرفت. مشکلات بسیاری از واحدهای صنعتی از این طریق پیگیری و رفع شده است.
  10. تذکرات سوالات و نطقها؛ یکی از فعالیت‌های مستمر، ارائه تذکرات کتبی و شفاهی به دستگاه‌های اجرایی و همچنین سوال از عملکرد وزارتخانه‌ها بوده است. حضور مستمر و فعال در نطق‌ها و ارائه پیشنهادات در طرح‌ها از موارد اثرگذار این دوره می‌باشد. که بخشی از آنها در رسانه ها منتشر شده است.
  11. همایش بینالمللی شهید شیخ محمد خیابانی ؛ برگزاری همایش بین‌المللی شیخ محمد خیابانی گامی عملی در جهت تحقق توصیه رهبری مبنی بر معرفی بیشتر نقش آفرینان تاریخ به ویژه تاریخ غنی آذربایجان و حرکت مثبت فرهنگی با هدف بررسی علمی ابعاد شخصیتی، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی شیخ شهید محمد خیابانی در یک صدمین سالگرد شهادت ایشان در سال ۱۳۹۹ برگزار شد.
  12. همایش ملی شهید ثقه الاسلام تبریزی؛ شهید ثقه الاسلام از جمله شخصیت‌هایی است که در استقلال و تمامیت ارضی کشور و مقاومت در برابر سلطه بیگانگان نقش تاریخی دارد. شهید روز عاشورای تبریز، نماد مقاومت در برابر سلطه بیگانگان در زمان اشغال تبریز بود که در راستای اهمیت تبیین و تجلیل از نقش آفرینان تاریخ آذربایجان در طول دوره‌های تاریخی، همایش ثقه الاسلام شهید در مرداد ۱۴۰۲ در شهر تبریز برگزار شد.
  13. سایر اقدامات

پیگیری بیمارستان ۶۴ تخت خوابی آیت الله عظیمی آذرشهر

پیگیری مشکلات معادن حوزه انتخابیه

ارائه پیشتهاد تهیه مسکن برای کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح با استفاده از اراضی در اختیارشان

پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با تصویب پرداخت بدهی‌های دولت به صندوق تامین اجتماعی

پیگیری عملیات اجرایی نقاط حادثه خیز حوزه انتخابیه (پل روگذر سردرود، پل روگذر سه راهی غفاری آذرشهر و پل روگذر شهرک سلیمی)

پیگیری احداث و تکمیل تصفیه خانه فاضلاب تبریز، اسکو و آذرشهر

پیگیری تسریع در عملیات اجرایی کنار گذر ایلخیچی

پیگیری تامین دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان اسکو

پیگیری تکمیل تالار مرکزی تبریز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد

 

ب:  اقدامات در سطح ملی

  1. تاسیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، با نگاه کاربردی به برنامه‌های مجلس و اولویت بندی مسائل کشور با همت و تلاش حجت الاسلام والمسلمین دکتر میرتاج الدینی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در دوره یازدهم مجلس آغاز به کار کرد.

این فراکسیون با برگزاری بیش از ۲۰ جلسه تخصصی در حوزه‌های مختلف با عضویت ۱۴۰ نفر از نمایندگان محلی نقش تاثیر گذاری داشت. از جمله اقدامات فراگیر :

برگزاری دوره عالی حکمرانی در حوزه تقنین برای نمایندگان

پیشنهاد و تصویب صندوق توسعه شبکه فیبر نوری

طرح نظام مهندسی پزشکی

طرح تامین مراکز ارزائه خدمات ورزشی و تندرستی

برگزاری کنفرانس راهبردی اقتصادی مسکن، انبوه سازی و معماری پایدار

برگزاری کنفرانس تحول دیجیتال بانک و بیمه با رویکرد هوش مصنوعی

برگزاری مراسم بزرگ استقبال از سخنان دبیر کل حزب الله لبنان در میدان امام حسین (ع) پیرامون جنگ غزه

  1. تصویب صندوق توسعه شبکه فیبر نوری؛ یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که مردم با آن روبرو هستند حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد. با پیشنهاد حجت الاسلام دکتر میرتاج الدینی برای توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت پهنای باند ثابت مبتنی بر فیبر نوری، ایجاد صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه فیبر نوری» تصویب شد.
  2. مشارکت در قانون گذاریهای زیر ساختی

اقدام راهبردی برای مقابله تحریم‌ها برای تحقق اهداف مذاکرات برجام

قانون نظام رتبه بندی معلمان و اجرای آن

قانون حمایت از خانواده و جوانسازی جمعیت کشور

قانون اصلاح ساختار بانک مرکزی

قانون جهش تولید دانش بنیان و حمایت از جوانان تحصیل‌کرده و نخبه

قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار و حذف امضای طلایی

اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی

  1. مشارکت در بخش سلامت

بیمه رایگان تمام افراد فاقد بیمه

ایجاد صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج

بیمه درمان ناباروری تا ۹۰ درصد از هزینه‌های درمان

  1. مشارکت در بخش مسکن

قانون جهش تولید مسکن

قانون مالیات بر خانه‌های خالی

طرح کنترل اجاره بهای مسکن

  1. مشارکت در بخش معیشت و مسائل اقتصادی

کالابرگ الکترونیکی برای کالاهای اساسی

همسان سازی حقوق بازنشستگان

پرداخت بدهی‌های دولت به صندوق تامین اجتماعی

افزایش حقوق مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی

افزایش ۱۲ برابری حقوق سربازان

  1. بخش خودرو

انحصاری و غیر قابل رقابتی بودن بازار خودرو ریشه اصلی مشکل گرانی و کیفیت خودرو در کشور است در مجلس یازدهم از اولین پیشنهاد دهندگان واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۱ حجت الاسلام دکتر میر تاج الدینی بودند که با وجود مشکلات متعدد توانست ریل بازار خودرو را به نفع مردم تغییر دهد.

قانون ساماندهی صنعت خودرو

تصویب واردات خودرو

قانون واردات خودرو کارکرده

  1. بخش اشتغال و ازدواج جوانان

قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

طرح تسهیل ازدواج جوانان

اعتبار ویژه اشتغال زایی در تبصره ۱۸ قانون بودجه

طرح حمایت از نهادهای فرهنگی در راستای حمایت از نسل جوان

  1. شفافیت وعده انتخاباتی مجلس

حجت الاسلام دکتر میر تاج الدینی از ابتدا موافق و مدافع شفافیت در مجلس بوده و در همه مراحل به آن رای داده است. قانون شفافیت پس از طی فرآیند قانونگذاری نهایی شده و قبل از قانون شدن این طرح، ایشان جزو اولین نمایندگانی بودند که داوطلبانه طرح را به مرحله اجرا گذاشته‌اند و در حال حاضر ۲۲۰ نفر از نمایندگان در حال اجرای این قانون می‌باشند.

  1. اصلاح نظام بانکی

در برنامه هفتم تصویب شد قراردادهای بانکی سود مرکب ربح مرکب، سود از سود، جریمه تاخیر نسبت به وجه التزام قانونی و خسارت بر خسارت قانونی ممنوع می‌باشد و بانکها مواردی که تسهیلات گیرنده باید علاوه بر اقساط سررسید شده مبالغی را بعنوان وجه التزام پرداخت کند، اقساط دریافتی از مشتری را ابتدا بابت اصل بدهی سررسید شده وی منظور کنند.

 

ج) نگاهی به گذشته

نمونهای از کارنامه دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی

ثبت جهانی بازار تبریز در یونسکو

پیگیری آزادراه زنجان ـ تبریز و تونل‌های شیبلی

پیگیری سدهای استان، و خطوط پایاب آنها

پیگیری راه آهن میانه ـ تبریز

حفظ و ثبت ملی خانه ستارخان (سردار ملی )

حمایت از بیمه کارگران ساختمانی، رانندگان کامیون، قالیبافان، بیمه عشایر و روستاییان و…

قانون هدفمندسازی یارنه‌ها

حذف رانت بزرگ محصولات پتروشیمی

تلاش در راستای پاسداشت مفاخر آذربایجان

اقدامهای مهم دوره معاونت ریاست جمهوری

خط دوم آبرسانی از زرینه‌رود به تبریز

حمایت از ایجاد خط تولید خودرو در تبریز

تصویب تاسیس صندوق حمایت از نو آوران و شرکت های دانش بنیان

تصویب اخذ اعتبار شبکه فیبر نوری و سیگنال رسانی زمینی در پارلمانی صدا و سیما

مجتمع آبرسانی شهید مدنی آذرشهر

تصویبایجاد شهرداری تیمورلو

پروژه استحصال گاز CO2 از دودکش نیروگاه‌ها

حمایت از طرح تولید آلومینیوم از نفلین سینیت درآذرشهر و سراب

حمایت از طرح‌های توسعه شرکت مس سونگون

هدفمند سازی یارانه ها به نفع اقشار محروم جامعه

تقدیم هدایای نفیس دوره معاونت ریاست جمهوری به مردم تبریز با تحویل به شهرداری تبریز

لینک کوتاه : http://mirtajadini.com/?p=3368

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های غیر مرتبط منتشر نخواهد شد.