3
سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

دانش بنیان کردن اقتصاد کشور نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد

  • کد خبر : 2274
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۴۷
دانش بنیان کردن اقتصاد کشور نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد
میرتاج الدینی: در حال حاضر، در صنعت پتروشیمی عمده محصولات پتروشیمی ما متان و اوره است که مواد خام به حساب می آیند، در حالی که کشورهای دیگر با فناوری های بالاتر آن ها را تبدیل به محصولات نهایی می کنند و به خودمان می فروشند.

برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و ورود فعالیت های تحقیق و توسعه به صنایع بایستی اقدامات تسهیل کننده ای انجام داد که بومی سازی فناوری های مورد نیاز انجام شود و همچنین، از مسائلی مانند خام فروشی پرهیز شود. در همین راستا، نظرات سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

میرتاج الدینی، با اشاره به تعارش مشکل خام فروشی در صنایع با اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: در حال حاضر، در صنعت پتروشیمی عمده محصولات پتروشیمی ما متان و اوره است که مواد خام به حساب می آیند، در حالی که کشورهای دیگر با فناوری های بالاتر آن ها را تبدیل به محصولات نهایی می کنند و به خودمان می فروشند.

وی در ادامه گفت: واردات اقلام و تجهیزات راهبردی ما را برای تعمیرات، تأمین قطعات و موارد دیگر به کشورهای صادرکننده وابسته می کنند و از تاب آوری ما می کاهند. این شرایط با هدف کلان کشور مبنی بر دانش بنیان کردن اقتصاد ملی تعارض دارد و باید حل و فصل شود. بومی سازی تولید تجهیزات مورد نیاز در صنایع موضوعی است که باید مورد توجه جدی قرار دهیم.

میرتاج الدینی، از جمله راهکارهای مناسب برای ورود فناوری به صنایع و دانش بنیان کردن اقتصاد ملی را اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه دانست و اظهار داشت: محصولاتی که برای اولین بار توسط شرکت های دانش بنیان در کشور تولید می شوند، از معافیت مالیاتی برخوردار شده اند. این موضوع می تواند مشوق خوبی برای ورود فناوری به صنایع باشد. این سیاست می تواند در تشویق صنایع برای توسعه زنجیره ارزش محصولاتشان و فناورمحور شدن مؤثر باشد.

او اظهار داشت: مواردی مانند شیرین سازی گاز، نوسازی تجهیزات پالایشگاهی فراسرزمینی، تولید توربین های پیشرفته و فروش دانش شرکت های دارویی به دیگر کشورها، اگرچه اهمیت زیادی دارند و توانمندی های داخلی ما را نشان می دهند، اما کافی نیستند و باید ورود فناوری به صنایع را با جدیت در دستور کار قرار دهیم.

این نمایند مجلس در خصوص نقش اعتبار مالیاتی در تأمین مالی طرح های دانش بنیان اظهار کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان در مسیر بومی سازی تجهیزات و فرآیندهای راهبردی صنعت و مسیر تولید بار اول تهیه شده بود. این قانون در زمینه تأمین مالی ورود فناوری به صنعت نیز مسئله اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را برای شرکت های بزرگ صنعتی در نظر گرفته است که به کمک همین موارد و تهیه یک برنامه زمان بندی به کمک تولید بار اول می توانیم در مقابل تحریم ها تاب آوری خود را بالا ببریم.

وی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر ما سالانه نزدیک به دو میلیارد دلار در زمینه واردات مواد اولیه آلومینیوم هزینه می کنیم، در حالی که خودمان دارای معادن این فلز هستیم و می توانیم از آن ها استفاده کنیم. فعلاً حدود ۲۰ درصد از نیاز کشور را در این زمینه خودمان برطرف می کنیم و بقیه را از خارج از کشور وارد می کنیم. با برنامه ریزی های دقیق و استفاده از توان دانش بنیانی کشور و همچنین سرمایه گذاری های خصوصی می توانیم جلوی خروج ارز از کشور را بگیریم. اگر می خواهیم دانش بنیان شدن اقتصاد ملی تحقق یابد، باید برنامه ریزی های دقیقی برای توسعه صنعتی کشور داشته باشیم.

لینک کوتاه : http://mirtajadini.com/?p=2274

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های غیر مرتبط منتشر نخواهد شد.