2
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی:

خنثی‌سازی تحریم‌ها حوزه تجارت نفت خام با توسعه ابزار‌های جدید عرضه نفت خام در بورس انرژی

  • کد خبر : 3096
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
خنثی‌سازی تحریم‌ها حوزه تجارت نفت خام با توسعه ابزار‌های جدید عرضه نفت خام در بورس انرژی
حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی گفت: «یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در زمینه تجارت نفت خام، تمرکز بر بازارسازی و همچنین کمک گرفتن از بازاریابی بخش‌های مختلف مردمی در تنوع بخشیدن در تجارت نفت خام است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در رابطه با به کارگیری نقش جدید بخش خصوصی در تعاملات حوزه انرژی کشور گفت: «یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در زمینه تجارت نفت خام، تمرکز بر بازارسازی و همچنین کمک گرفتن از بازاریابی بخش‌های مختلف مردمی در تنوع بخشیدن در تجارت نفت خام است. عرضه نفت خام در بورس انرژی به شکل اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام یکی از ابزار‌های مالی است که در این زمینه به کشور کمک خواهد کرد.»

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه توضیح داد: «این رویکرد علاوه بر اینکه امکان خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در نفت خام ایران برای مشتریان داخلی و خارجی را فراهم می‌کند؛ باعث خواهد شد که تحریم‌ها در این بخش نیز خنثی گردد. با کمک این ابزار جدید، امکان یافتن بازار‌های جدید و متعدد با حجم پایین برای توسعه صادرات نفت خام مهیا خواهد شد و یک ابزار مهم در زمینه توسعه تجارت نفت خام نیز به حساب می‌آید.»
وی در رابطه با امکان حضور نفت خام ایران در بازار‌های بین‌المللی با ابزار جدید اوراق گواهی سپرده نفت خام اظهار کرد: «عرضه نفت در بورس انرژی بین‌المللی نیز از دیگر راهکار‌های کشور برای بازارسازی برای تجارت نفت خام است؛ این رویکرد در بسیاری از بازار‌های جهانی نیز مورد استفاده قرار گرفته است و یک راهکار مهم در زمینه بازاریابی در بازار‌های جهانی به شمار می‌رود. ایران این امکان را دارد که با استفاده از بازاریابی شرکت‌های خصوصی بدون ریسک بالا به سمت استفاده از ظرفیت بازار‌های بورس انرژی در نقاط مختلف دنیا نیز برود که این موضوع بر تنوع بخشی بیشتر و بزرگ‌تر بر مبادی صادراتی نفت خام و بازارسازی‌های جدید برای تجارت و فروش نفت خام ایران نیز کمک خواهد کرد و در نهایت همه این عوامل در جهت خنثی کردن تحریم‌های تجارت نفت ایران کمک می‌کند.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به توسعه تجارت نفت خام ایران و زمینه‌سازی برای مشارکت مردمی ادامه داد: برای ایجاد بازار‌های متنوع برای فروش نفت خام ایران، نفت خام مهم‌ترین دارو در بورس انرژی است. علاوه بر عرضه نفت در بورس انرژی ایران، این راهکار مهم برای سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز ارائه می‌شود. امکان تأمین نفت خام ایران در مبادلات بین‌المللی انرژی را فراهم می‌کند که زمینه سرمایه‌گذاری در نفت خام ایران را نیز فراهم می‌کند. از سوی دیگر مسائل مربوط به مردمی شدن اقتصاد و مشارکت مردم در تأمین مالی صنایع نفت و گاز با کمک عرضه نفت در بورس انرژی امکانپذیر است. انتشار اوراق گواهی سپرده نفت خام می‌تواند زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مردم را در این پروژه فراهم کند. از سوی دیگر، بخش ویژه در مقایسه با بخش دولتی در بازار نفت خام ایران، بازار و تجارت نفت خام ایران را گسترش خواهد داد.

لینک کوتاه : http://mirtajadini.com/?p=3096

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های غیر مرتبط منتشر نخواهد شد.