4
سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌های مدرن و پیشرفته یکی از ضرورت‌هاست

  • کد خبر : 3101
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌های مدرن و پیشرفته یکی از ضرورت‌هاست
میرتاج الدینی با اشاره به این موضوع که بارها در مورد اهمیت راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور صحبت شده است و باید این امر به سرانجام برسد، گفت: مزیت‌های پتروپالایشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست و این موضوع در سطح کارشناسان خبره در دولت و مجلس بررسی شده است.

میرتاج الدینی با اشاره به این موضوع که بارها در مورد اهمیت راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور صحبت شده است و باید این امر به سرانجام برسد، گفت: مزیت‌های پتروپالایشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست و این موضوع در سطح کارشناسان خبره در دولت و مجلس بررسی شده است.

وی در ادامه گفت: وضعیتی که الان در پتروشیمی‌ها داریم، قابل قبول نیست و باید به سمت فاصله گرفتن از خام فروشی حرکت کنیم. لازم است تکمیل زنجیره‌ ارزش محصولات در دستور کار جدی ما باشد. این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه به سمت راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها برویم و زمینه را برای فعالیت آنها فراهم کنیم.  این عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ مجلس خاطرنشان کرد: مساله‌ توسعه‌ زنجیره‌ ارزش محصولات به قدری دارای اهمیت است و برای رونق اقتصادی کشور ضرورت دارد که تخفیف‌هایی در بودجه برای این موضوع دیده‌ایم. پتروپالایشگاه‌ها یک ابزار مناسب و ضروری برای فاصله گرفتن از خام فروشی و تکمیل زنجیره‌ ارزش محصولات به شمار‌ می‌روند. میرتاج الدینی گفت: در راستای حمایت از رونق پتروپالایشگاه‌ها در کشور قانون حمایت از توسعه‌ صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی را در مجلس مصوب کردیم.

چندین طرح ذیل این قانون مشمول دریافت تنفس خوراک شده‌اند. یکی از آنها طرح پالایشگاه شیراز است که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و به عنوان اولین طرح‌ می‌تواند از تنفس خوراک بهره مند شود.  در صورتی که این طرح نتواند تنفس خوراک دریافت کند، سرمایه‌گذاران انگیزه‌ خود را برای سرمایه‌گذاری در دیگر طرح‌های پتروپالایشگاهی کشور از دست‌ می‌دهند. این امر عواقب خوبی به لحاظ افزایش نرخ سرمایه‌گذاری در کشور و فاصله گرفتن از خام فروشی برایمان نخواهد داشت.  میرتاج الدینی گفت: راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌های مدرن و پیشرفته یکی از ضرورت‌هاست. نیاز است سیاست‌گذاری‌های دقیقی در راستای گسترش تحقیق و توسعه در کشور داشته باشیم و با استفاده از ابزارهایی مانند پتروپالایشگاه‌ها خود را از شر خام فروشی و مشکلاتی که برای کشور به وجود آورده است، خلاص کنیم.  وی ادامه داد: در شرایط فعلی که تبدیل به واردکننده‌ محصولات نهایی و صادرکننده‌ مواد خام و نیمه خام شده‌ایم، در واقع ارزش افزوده را تقدیم کشورهای دیگر‌ می‌کنیم و خود را از مزایای تولید محصولات نهایی بی‌بهره کرده‌ایم. در حالی که با راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها‌ می‌توانیم به تولید محصولات نهایی بپردازیم و از آورده‌ ارزی بالایی بهره‌مند شویم.

میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌های جدیدالتأسیس کمک‌ می‌کند تا به حدی از بهره وری و تولید برسند و بتوانند به کارشان ادامه دهند. این طرح، نوعی حمایت از پتروپالایشگاه‌هاست و برای رونق گرفتن آنها ضروری است. قانون مترقی تنفس خوراک در راستای منافع کشور است و مشوق بزرگی برای راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها به شمار‌ می‌رود.  وی در پایان تأکید کرد: اذن رهبری در زمان تصویب قانون حمایت از توسعه‌ صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی گرفته شده است و نیازی نیست مجدداً برای تخصیص تنفس خوراک به هر یک از طرح‌های پتروپالایشگاهی کشور از ایشان کسب اجازه شود. از نظر ما، نظر صندوق ملی توسعه در این مورد نادرست است و باید قانون تنفس خوراک اجرایی شود.

لینک کوتاه : http://mirtajadini.com/?p=3101

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های غیر مرتبط منتشر نخواهد شد.